במאמר שלפניכם נעמוד על מהותו של המושג "סימן מסחרי" ונרחיב על משמעויותיו השונות לרבות נסיבות קיומו/תוקפו/הזכויות שהוא מעניק לבעל סימן המסחר וכיו"ב.

מהו סימן מסחרי?

הסימן המסחרי הוא סימן שמטרתו לסייע לבני האדם לזהות מותג\מוצר מסויים עם בעל הסימן. הסימן המסחרי יכול לכלול אותיות וסימנים גרפיים/כך למשל המילה NIKE היא לכשעצמה סימן מסחרי מצליח. כך גם בקבוק הקוקה-קולה המוכר.

ככל שהלקוחות הפוטנציאליים יזהו את סימן המסחר עם פעילותה של חברה עסקית מסויימת/ הרי שהכנסותיה של החברה עשויים לגדול לאור האמון שרוחשים הצרכנים לסימן המסחר שגיבש לעצמו זהות משלו לאורך השנים/ במיוחד בכל הנוגע לחברות הגדולות.

כיצד נגן על הסימן המסחרי שלנו?

רישום סימני המסחר בישראל נעשה בפנקס סימני המסחר הנשמר באגף הפטנטים של משרד המשפטים.

כל המבקש לרשום לזכותו סימן מסחרי חייב במילוי טפסים, צירוף סימן המסחר ובתשלום אגרה (העומדת נכון לשנת 2010 על 1490 ש"ח עבור רישום סימן מסחר בקטגוריה אחת/ על רישום בכל קטגוריה נוספת ישולמו 1000 ש"ח נוספים).

כל סימן מסחרי נרשם לגבי שירות/מוצר ספציפי/ ולכן מי שחפץ ברישומו של סימן מסחר על כמה מוצרים/שירותים במקביל – חייב בהגשתן של מספר בקשות.

למען הסר ספק – קיימות 45  קטגוריות של מוצרים/שירותים על מנת לעמוד בתנאים הרישום חייב הסימן להיות ייחודי ולא מטעה.

חשוב לזכור כי בשלב הרישום הראשון/ חייב הסימן המסחרי לעבור את אישורו של צוות רשם הפטנטים ולאחר מכן הוא מועבר לעיון הציבור שמוזמן להעלות את התנגדויותיו.

באם אין התנגדויות ו/או אלה נדחות על ידי הרשם – הרי שהסימן נרשם בפנקס סימני המסחר בדגש על רישום רטרואקטיבי מיום הגשת הבקשה. אורכו של הליך הרישום משתנה ממקרה אחד למשנהו אך התהליך כולו יכול לקחת גם עד שנה וחצי.

תוקפו הראשוני של רישום סימן המסחר הוא 10 שנים וניתן להאריכו ל-14 שנים כל פעם בכפוף להיעדר התנגדות.

בעל סימן המסחר ורק הוא רשאי לעשות שימוש בלעדי בסימן ולהחילו על מוצרים/שירותים שלגביהם נרשם הסימן – כל מי שייעשה שימוש דומה בסימן ללא קבלת רשות מפורשת מבעל הסימן – הינו בבחינת אדם שהפר את חוקי הקניין הרוחני.

האם הגנה על הסימן המסחרי בתוך גבולות ישראל – תקפה גם בחוץ לארץ?

סימן מסחר שנרשם בישראל – תקף לגבולות ישראל בלבד. כל המבקש להגן על סימן המסחר שלו בשטחן של ארצות נוספות – מחוייב ברישום הסימן בכל אחת ואחת מהמדינות הללו.

חברותה של ישראל ב"אמנת פריז" מאפשרת לכל מי שרשם לזכותו סימן מסחרי – קדימות ברישום סימן המסחר גם בארצות האחרות, החברות גם הן באמנה. כיום ישנו מנגנון העונה לשם "פרוטוקול מדריד" המסדיר את רישומם המקביל של סימן המסחר בכמה מדינות במקביל.

החל משנת 2007 ואילך יכול כל מי שרוצה לרשום לזכותו סימן מסחרי במשרד המשפטים הישראלי – להגיש בקשה ו\או בקשות מקבילות למספר רב של מדינות ולחסוך בזמן שיכול להיות קריטי.

סימן מסחרי
סימן מסחרי צילום אילוסטרציה pixbay

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.